textarchive.ru

Главная > Инструкция


Единый государственный экзамен по якутскому языку и литературе

Демонстрационный вариант КИМ единого государственного экзамена 2012 года по якутскому языку и литературе

Подготовлен творческой группой при Институте языков и культуры народов Северо-Востока РФ ФГАОУ ВПО «Северо-Восточный федеральный университет имени М.К. Аммосова»

Пояснения к демонстрационному варианту контрольно-измерительных материалов единого государственного экзамена 2012 года по якутскому языку и литературе

При ознакомлении с демонстрационным вариантом контрольно-измерительных материалов единого государственного экзамена 2012 года по якутскому языку и литературе рекомендуется учитывать, что задания, включенные в демонстрационный вариант, не отражают всех элементов содержания экзаменационной работы, которые будут проверяться с помощью вариантов КИМ в 2012 г. Полный перечень элементов экзаменационной работы, которые могут контролироваться на ЕГЭ 2012 г., включен в кодификаторе элементов содержания и требований к уровню подготовки выпускников общеобразовательных учреждений для ЕГЭ 2012 г. по якутскому языку и литературе.

Назначение демонстрационного варианта заключается в том, чтобы дать возможность каждому участнику ЕГЭ и широкой общественности иметь представление о структуре будущих КИМ, количестве заданий, их форме, уровне сложности. Данные критерии оценки выполнения заданий с развернутым ответом, включенные в этот вариант, дают представление о требованиях к полноте и правильности записи развернутого ответа. Эти сведения позволят выпускникам выработать методику подготовки к ЕГЭ.

Инструкция по выполнению работы

На выполнение экзаменационной работы по якутскому языку и литературе предоставляется 3 часа (180 минут). Работа состоит из 3-х частей.

Часть 1 включает 30 заданий (А1-А30). Из них А1-А15 – задания по якутскому языку, А16-А30 – задания по якутской литературе. К каждому заданию даны 4 варианта ответа, из которых только один правильный.

Часть 2 состоит из 8 заданий (В1-В8). Из них задания В1-В4 — вопросы якутской литературы. Задания В5-В8 — вопросы якутского языка. Ответы к данным заданиям формулируются самостоятельно.

Часть 3 состоит из 1 задания (С1) и представляет собой письменную работу (сочинение) по данной теме.

Рекомендуем выполнять задания в том порядке, в котором они даны. Вы можете пропустить задание, которое не удается выполнить сразу, и переходить к следующему. Если после выполнения всей работы у вас останется время, вы сможете выполнить пропущенные задания.

Баллы, полученные вами за экзаменационную работу, суммируются. Рекомендуем выполнить как можно больше заданий и набрать больше баллов.

Все бланки ЕГЭ выполняются яркими черными чернилами. Допускается использование гелевой, капиллярной и перьевой ручек.

При выполнении заданий вы можете пользоваться черновиком. Обращаем ваше внимание на то, что записи в черновике не будут учитываться при оценивании экзаменационной работы.

Часть 1 (1 чааһа) - А1-А30

При выполнении заданий этой части работы в бланке ответов №1 под номером выполняемого вами задания поставьте знак «х» в клетке, номер которой соответствует номеру выбранного вами ответа.

А1. Бэлиэтэммит тыл арааһын быһаар. Сайын аайы ойуурга сир а´а дэлэйдик µµнэр.

1) холбуу тыл

2) паараласпыт тыл

3) сомо±о домох

4) киирии тыл

А2. Уос, айах аһаҕас дорҕоонноох тылы бэлиэтээ.

1) алмаасчыт

2) отонньуттар

3) бырааттыы

4) сирдээн

А3. Бэлиэтэммит тыллартан элбэх ахсаан суолталаа±ын бул.

  1. Норуот күүһэ – көмүөл күүһэ.

  2. Кыыс оҕо – омук анала.

  3. Үрдүк тииккэ олорон, кэҕэ чуордук этэр.

  4. Эһэм өтөҕөр былыргы сэргэ санньыйан турар.

А4. Сандал саасдиэн тыл ситимин арааһын ый.

  1. тардыылаах

  2. салайыы

  3. сыстыы

  4. сөпсөһүү

А5. Эргэрбит тыл кэккэтин бул.

  1. батас, остуруок

  2. кылыһах, ыһыах

  3. кэһиэх, ытаһа

  4. баабыр, дьабарааскы

А6, В5-В8 соруда±ы толорууга текст.

А6. Бэриллибит текст (1)этиитигэр бэлиэтэммит аат тыл үөскээбит ньыматын ый.

  1. киирии тыл уларыйыыта

2) тыл ханыылаһыыта

3) күүһүрдэр эбиискэ

4) сыһыарыы көмөтүнэн

(1)Этэр тыл эриэккэһэ уонна сүрэх иэйиитин эрчимэ тус-туспа төрүттээх буолуохтарын сатаммат. (2)Ол эрээри олус кыыһырбыт эбэтэр олус үөрбүт киһи сатаан ыпсарыылаахтык эгэлгэлээн эппэт эбээт. (3)Ити Мотуо кыыс, Матрена Семенова, миэхэ көстө түһэн ааспыта сүүрбэ төгүрүк сылын быйыл туолла. (4)Умнубаппын ээ, ону мин. (5)Оттон эн өйгөр бүгүн-сарсын умнуллубат гына кэпсээтим дуо мин? (6)Чэ, хайдаҕын-туоҕун мин быһааран таһаарарым биллибэт. (7)Мин сатыырбынан кэпсиим, эн иһит... (8)Тоҕо эрэ олус үөрдүм, өрүкүйдүм, туохха эрэ дьулустум. (9)Бэйэбиттэн ордук, ордук киэҥ өйдөөх, ыраас сүрэхтээх буолуохпун баҕардым. (10)Үүнэриҥ төрдө ол ээ. (11)Бэйэҕин астыммат, бэйэҕинэн дуоһуйбат буолуу. (12)Бэйэҕинтаптаа, харыстаа, ол эрээри бэйэҕинэн муҥурданыма, инниҥ диэки дьулуруйан, өрө дабайдар-дабайан ис...

А7.Уончака ахсаан аат арааһын быһаар.

1) кэрискэ

2) үллэһик

3) барыллааһын

4) бытархай

А8. Баһылатыылаах холбуу этиигэ салаа чааһын арааһын бул. Үүнээйи күн сырдыгар, сылааһыгар тардыһарыныы, кыыс оҕо кэрэҕэ дьулуһар.

1) кэм суолталаах

2) миэстэ суолталаах

3) буолуу суолталаах

4) тэҥниир суолталаах

А9. Ньиргиэрэ суох бүтэй дорҕоон кэккэтин ый.

1) т, б, г, д

2) п, ч, с, к

3) п, г, т, ҕ

4) х, т, с, дь

А10. Араарыы түһүк (падеж) сыһыарыылаах аат тылы бул.

1) мындыр дьаһалта

2) акыйаан арыыта

3) саамал кымыста

4) алаһа дьиэбит уота

А11. Бэриллибит текст көрүңүн быһаар.

Студент Атласов Н.В. туруга - доруобуйата үчүгэй. Онон тустуу күрэхтэһиитигэр кыттара көҥүллэнэр.

Быраас: В.Быганова

2011 с., бэс ыйын 1 күнэ.

1) араспыыска

2) сайабылыанньа

3) дэбиэринэс

4) ыспыраапка

А12. Бу этиигэ бэлиэтэммит тыллар этии ханнык чилиэнэ буолалларын булан бэлиэтээ. Кэбиһиилээх от курдук үллүбүт баай балаҕанын таһыгар Лэглээрдэр балаҕаннара эрбэһин бугул курдук чөкчөллөн турар.

1) быһаарыы, туһаан

2) толоруу, кэпсиирэ

3) быһаарыы, сиһилии

4) туһаан, кэпсиирэ

А13. Бэриллибит этии тиибин быһаар. Туох тылынан кыайан толору этиллиэй бу түөс иһигэр күүдэпчилэнэр дьол төлөнүн?!

1) күүһүрдүү этии

2) риторическай ыйытыы

3) сэһэн этии

4) ыйытыы этии

А14. Аат тыл -тт халыыптаах элбэх ахсаанын таба суруллубут кэккэтин ый.

1) кыргыттар, оройуоттар

2) эмээхситтэр, чилиэттэр

3) о±онньоттор, түҥүрэттэр

4) хотуттар, хоһууттар

А15. Бу таабырыҥҥа бэлиэтэммит ситими быһаар. Отоннооҕор кыра, оҕустааҕар күүстээх баар үһү.

1) холбуу тыл

2) тэҥнэбил

3) паараласпыт тыл

4) сомо±о домох

А16. «Ситтиэ» (һыттыа-һыттыа) диэн айымньы жанрын быһааран бэлиэтээ.

  1. чабырҕах

  2. үгэ

  3. норуот ырыата

  4. тойук

А17.А.И.Софронов суруйбут айымньытын бул.

  1. «Ыйдаҥа»

  2. «Сордоох суха»

  3. «Марба»

  4. «Дьүһүн кубулуйумтуо»

А18.«Ыйдаҥа» айымньы авторын ый.

  1. Суорун Омоллоон

  2. А.И.Софронов

  3. Н.Д.Неустроев

  4. Күндэ

А19. «От үрэххэ» кэпсээн авторын бэлиэтээ.

  1. Афанасий Федоров

  2. Амма Аччыгыйа

  3. Дмитрий Таас

  4. Софрон Данилов

А20. «Таптыаҕыҥ ийэни» хоһоон авторын ый.

  1. Күннүк Уурастыырап

  2. Петр Тобуруокап

  3. Эллэй

  4. Семён Данилов

А21.Н.Д. Неустроев комедиятын булан бэлиэтээ.

  1. «Нууччатымсыйбыт»

  2. «Тиэтэйбит»

  3. «Оҕоҕо баҕарбыт»

  4. «Күөх Көппө»

А22. «Сүрэх тэбэрин тухары» роман персонаһа буолбат геройу быһаар.

  1. Дьорҕоотоп

  2. Пестряков

  3. Кылбанов

  4. Аласов

А23.«Ийэ» ханнык суруйааччы маҥнайгы хоһооно буоларын бэлиэтээ.

  1. Күннүк Уурастыырап

  2. Амма Аччыгыйа

  3. Суорун Омоллоон

  4. Семен Данилов

А24, В1-В4 сорудахтары толорууга хоһоон.

Бу хоһоону аах уонна А24, В1-В4 сорудахтары толор.

А24. «Сахам сирэ барахсан» хоһоон тутулун быһаар.

  1. силлабическай

  2. аллитерационнай

  3. көҥүл хоһоон

  4. үрүҥ хоһоон

Үрүҥ эһэ арҕаҕыныы

Үллэр бааллаах хоту байҕал

Кытылыгар айар, ыллыыр

Сахам сирэ барахсан.

Оо, төрөөбүт көҥүл дойдум

Таптыыбын эн ырыаларгын,

Хара улар хааһын курдук

Аалай кыһыл сарыалгын.

Үөрэр күммэр мин тулабар

Эн чыычааҕым ыллаатын.

Ыалдьар күммэр мин аттыбар

Эн хатыҥыҥ санаарҕаатын.

А25. «Кэриэс туолуута» сэһэн тематын булан бэлиэтээ.

  1. репрессия

  2. гражданскай сэрии

  3. промышленность

  4. Аҕа дойду сэриитэ

А26.Бастакы эпопея-роман авторын ый.

  1. Николай Якутскай

  2. Эрилик Эристиин

  3. Амма Аччыгыйа

  4. Софрон Данилов

А27.Композиция өйдөбүлүн быһаар.

  1. геройдар кэпсэтиилэрэ

  2. событиелар тиһиликтэрэ

  3. айымньы тутула

  4. айымньы сэһэргээһинэ

А28.«Дьикти саас» сэһэн тахсыбыт сылын бэлиэтээ.

  1. 1967

  2. 1993

  3. 1984

  4. 1978

А29.«Хоһооннорум – мин улгум соноҕосторум» этии уус-уран ньыма ханнык көрүҥэ буоларын ый.

  1. метафора

  2. метонимия

  3. эпитет

  4. гипербола

А30.Суруйааччы Афанасий Федоров айар үлэтин сылларын бэлиэтээ.

  1. 20-с сыллар

  2. 30-с сыллар

  3. 40-с сыллар

  4. 50-с сыллар

Часть 2 (2 чааһа)

Ответом к заданиям этой части (В1-В8) являются слово или словосочетание, число. Запишите ваш ответ в бланке ответов №1 справа от номера задания, начиная с первой клетки. Каждую букву или цифру пишите в отдельной клетке в соответствии с приведенными в бланке образцами. Каждую запятую ставьте в отдельную клетку. При записи ответов пробелы не используются.

А24 сорудахха бэриллибит „Сахам сирэ барахсан“хоһоону аах уонна В1-В4 сорудахтары толор.

В1.А24 сорудахха бэриллибит хоһоон авторын суруй.

В2. А24 сорудахха бэриллибит хоһоонусуруйбут автор псевдонимын суруй.

В3. А24 сорудахха бэриллибит хоһоонуболҕойон аах уонна хоһоон пафоһын быһаар.

В4. А24 сорудахха бэриллибит хоһоонжанрын арааһын суруй.

А6 сорудахха бэриллибит текиһи аах уонна В5-В8 сорудахтары толор.

В5.А6 сорудаххабэриллибит текст (3)этиититтэн бу халыыпка (тыл олоҕо+билигин ааспыт кэм сыһыарыыта+сирэй сыһыарыыта) сөп түбэһэр тылы булан суруй.

В6.А6 сорудаххабэриллибит текст (12)этиитигэр бэлиэтэммит ситим арааһын быһаар.

В7.А6 сорудаххабэриллибит текст (9)этиитигэр бэлиэтэммит тыл ханнык саҥа чааһа буоларын быһаар.

В8. А6 сорудаххабэриллибит текст:

а) 1, 3, 9, 12 этиилэриттэн даҕаамырдаах этиини №-нэн ый.

б) 2 этиитигэр бэлиэтэммит тыл ситимин быһаар.

в) 7 этиитин арааһын ый.

г) 5 этиитин тиибин суруй.

Часть 3 (3 чааһа)

Для ответа на задания этой части используйте бланк ответов №2. Запишите сначала номер задания С1, а затем напишите сочинение.

Напишите сочинение по данной теме. Объем сочинения – не менее 150 слов.

С1. Өйтөн суруйуу.

Темата: Алампа айымньыларыгар кырдьыкка сүгүрүйүү.

Система оценивания экзаменационной работы по якутскому языку и литературе

Часть 1

За правильный ответ на каждое задание части 1 ставится 1 балл. Если указаны 2 и более ответов (в том числе правильный), неверный ответ или ответ отсутствует, ставится 0 баллов.

Номер задания

Ответ

Номер задания

Ответ

А1

4

А16

3

А2

2

А17

4

А3

1

А18

3

А4

3

А19

4

А5

1

А20

3

А6

1

А21

2

А7

3

А22

1

А8

4

А23

2

А9

2

А24

1

А10

3

А25

2

А11

4

А26

3

А12

1

А27

3

А13

2

А28

4

А14

3

А29

1

А15

2

А30

4

Часть 2

За правильный ответ на задания В1-В7 ставится 1 балл, за неверный ответ или его отсутствие ставится 0 баллов. Задания В8 оценивается от 0 до 4 баллов.

задания

Ответ

В1

Иван Гоголев

В2

Кындыл

В3

оптимистическай

В4

гражданскай лирика

В5

Туолла

В6

салайыы

В7

Бэйэни

В8

а) 3

б) сыстыы

в) холбуу

г) ыйытыы

Критерии проверки и оценки выполнения задания с развернутым ответом ЕГЭ по якутскому языку и литературе

Критерии оценивания ответа на задание С1

Баллы

К1

Знание содержания данного литературного произведения

1

К2

Понимание основной проблемы произведения

1

К3

Раскрытие темы произведения

1

К4

Знание художественных приемов изображения: эпитет, сравнение, метафора, олицетворение

1

К5

Знание основных фактов жизни и творчества писателя

1

К6

Знание истории создания произведения

1

К7

Правильное определение жанра произведения

1

К8

Передача собственного восприятия произведения и анализ текста

1

К9

Формулирование идеи и проблематики произведения

1

К10

Характеристика героев произведения

1

К11

Использование цитатного материала (эпиграф, отрывок, высказывание)

1

К12

Анализ и интерпретация художественного произведения, используя сведения по истории литературы

1

К13

Анализ и интерпретация художественного произведения, используя сведения по теории литературы

1

К14

Аргументация собственного отношения к прочитанному произведению

1

К15

Использование терминов по теории литературы

1

К16

Последовательность и логичность изложения

1

К17

Самостоятельность суждения и оценивания произведения

1

К18

Сопоставление и сравнение с другими произведениями

1

К19

Знание правил пунктуации якутского языка в простом и сложном предложении

1

К20

Знание правил орфографии

1

К21

Правильная постановка и смысловая целостность текста

2

К22

Правильное использование грамматических форм в предложении

1



Скачать документ

Похожие документы:

  1. М ОНИТОРИНГ СМИ Модернизация профессионального образования Март - август 2011г

    Краткое содержание
    ... демонстрационнымивариантамиконтрольно-измерительныхматериалов (КИМ) разных лет, в том числе и текущего года ... Единымгосударственным экзаменом и формой экзамена Литинститута, то есть сочинение политературе и изложение по русскому языку ... 2012года, по ...
  2. О повышении роли физической культуры и спорта в развитии личности студентов материалы докладов конференции

    Доклад
    ... г.Якутск, ... по реализации образовательных программ; рабочую учебную программу дисциплины «Физическая культура», контрольно-измерительныематериалы (КИМ ... демонстрационных ... Государственногоэкзаменапо ... 2012годы ... единого толкования в педагогической литературе ...
  3. Сборник материалов vi международной научно-практической конференции «михоило-архангельские чтения» 17 ноября 2011 года г рыбница

    Документ
    ... литературы: 1. Гусев Н. Н. Лев Николаевич Толстой. Материалы к биографии с 1855 по 1869 год ... вариантов. Такие упражнения предлагаются при сдаче экзамена ... и единым руководством при государственном контроле в рамках соответствующих государственных программ ...

Другие похожие документы..